CIRI-CIRI WANITA SOLEHAH (teknik mewarna & pencahayaan)

Langkah-langkah untuk melukis dan mewarna kartun ini...

Kak Alin biasa menggunakan 'pen tools' dan'brush tools' untuk melukis di AI. Tapi kali ini, Kak Alin akan menggunakan 'pen tools'. Kalau mahu lebih mudah, kita perlu sketch gambar yg perlu kita lukis dulu, lepas tu kita trace balik kat AI.
Untuk mendapatkan 'line kartun' yang boleh di masukkan warna, sila ikut langkah-langkah di sini...

Bila dah siap melakar begini, kita boleh ambil template colour yang telah disedikan banyak di swatch library. Jadi, kita boleh jimat masa untuk 'create' warna sendiri. Banyak template disedikan seperti, 'food', kids staf' 'neutral dan template untuk pattern pun ada diberikan di sini. Tinggal kita pilih aje...
Lihat, ini template kids stuff... Warna-warna ini sesuai untuk kartun yang terang dan ceria.
Untuk menaikkan warna pada kartun, Kak Alin suka menggunakan warna gradient. Di mana, di situ kita akan nampak pencahayaan dan warnya lebih hidup.
Untuk pipi merah pula, kak alin menggunakan warna gradient(radial-bulat).
Kesan-kesan lipatan atau bayang untuk satu-satu kartun pula biasa Kak Alin akan menggunakan warna 'gray' dan kak alin akan menggunakan efek 'multiply' di situ. Contoh seperti gambar di bawah.
Pencahayaan di atas tudung itu bolehlah dirujuk di sini..Haaa... Begitulah lebih kurang... Siap dah... Alhamdulillahhh...http://facemot.blogspot.com/

3 ulasan:

THE AUTHOR said...

Tak pandai buat bende2 macamni...hehehe

alin said...

salam... hanif Idrus... kalau minat boleh punya...

The Ordinary Lina said...

k alin... leh ler nti designkn katun utk sya.. :)